NSPK - Kriteria Spesifikasi Khusus

Nama Dokumen

: SKh-1.3.20 Spesifikasi Khusus Timbunan Pilihan Menggunakan Tailing

Kategori

: Kriteria Spesifikasi Khusus

Tahun

: 2021

Tgl Publish

: 01 Nov 2021

Dilihat

: 180 x

Status Dokumen

: Berlaku

File
Checksum MD5 : 079761570b29fcad3fa27f7f2cf237db

Cover Dokumen :


 

Keterangan :

Spesifikasi ini mengatur tentang timbunan pilihan menggunakan tailing.  Tailing yang dimaksud dalam spesifikasi ini diambil dari deposit Ajkwa, Timika. 
Timbunan Pilihan Menggunakan Tailing hanya bisa digunakan jika pada kedua tepi terdapat lateral support (suling-suling harus diberi geotekstil filter) atau dibungkus menggunakan geosintetik. 
Pekerjaan ini mencakup pengadaan, pengangkutan, penghamparan dan pemadatan timbunan menggunakan tailing yang disetujui untuk pembuatan timbunan pilihan, untuk penimbunan kembali galian pipa atau struktur dan untuk lapis penopang yang diperlukan untuk membentuk dimensi timbunan sesuai dengan garis, kelandaian, dan elevasi penampang melintang yang disyaratkan atau disetujui oleh Pengawas Pekerjaan.
Timbunan Pilihan Menggunakan Tailing digunakan untuk meningkatkan kapasitas daya dukung tanah dasar pada lapisan penopang (capping layer) dan jika diperlukan di daerah galian. Timbunan Pilihan Menggunakan Tailing dapat juga digunakan untuk pekerjaan pelebaran timbunan.
Spesifikasi ini tidak mengatur untuk timbunan di atas tanah rawa.

Preview :